آئین رونمایی از کتاب «مربیگری روشمند» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با همکاری مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 10 December 2023
به گزارش تابناک قم، آئین رونمایی از کتاب «مربیگری روشمند؛ الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی» نوشته حجت‌الاسلام عباس پسندیده از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، محمدحسین استادآقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی و جمعی از دانش پژوهان در مؤسسه دارالحدیث برگزار شد. 
 
حجت‌الاسلام رضا برنجکار رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در این مراسم با اشاره به رونمایی از کتاب مربیگری روشمند گفت: این کار یکی از الگوهایی است که می‌توان برای همکاری مراکز و تولیت‌های مختلف ارائه شود.
 
وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی یکی از نهادهای بهره‌بردار از این اثر است، اظهار کرد: این بهره‌مندی نباید صرفا به این آستان ختم شود و نهادهای دیگر مانند صداوسیما، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و... هم لازم است از چنین پژوهش‌هایی استفاده کنند.
 
برنجکار افزود: هدف نهایی این است که اسلام و معارف آن به مردم برسد و در سبک زندگی آنان مؤثر باشد بنابراین همه پژوهش‌ها و اجتهادها و مقدمات قبل از درس در نهایت باید وارد زندگی مردم شود، به همین دلیل مقام معظم رهبری دائما تاکید دارند که پژوهش باید به عرصه تبلیغ ختم شود.
 
وی ادامه داد: از طرفی این شکایت وجود دارد که چرا مراکز پژوهشی کارهایی ندارند که مردم استفاده کنند و از طرف دیگر هم مراکز پژوهشی گلایه دارند که چرا از کارهای ما استفاده نمی‌شود بنابراین وجود حلقه واسط برای رفع این خلاء لازم و ضروری است.
 
طراحی مدل بومی برای مربیگری و مشاوره
 
در ادامه حجت‌الاسلام عباس پسندیده، نویسنده این کتاب و رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در سخنانی، گفت: تجربه ۱۰ ساله در مرکز مشاوره آستان قدس رضوی ما را با یک خلأ بزرگ مواجه کرد. از سویی برخی افراد تخصص روانشناسی ندارند ولی دوست دارند کارهایی در عرصه تربیتی برای مردم انجام دهند زیرا با مردم زیادی روبرو هستیم که در زندگی با مشکلاتی مواجه هستند.
 
وی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مردم نیازمند مشاوره برای رفع برخی اختلالات روان‌شناسی هستند. گفت: روانشناسان متکفل این بخش ۳۰ درصدی هستند ولی باید برای ۷۰ درصد بقیه برنامه‌ریزی کنیم تا نیازمند مشاوره نشوند و تالیف این کتاب در این راستا بوده است.
 
حجت‌الاسلام پسندیده گفت: از آنجا که برنامه و الگویی برای راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی وجود نداشت این مدل را طراحی کردیم. بنده وقتی با این حدیث مواجه شدم که امام رضا(ع) فرمودند اکر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد؛ این دغدغه اساسی بنده چگونگی انتقال این محاسن کلام به مردم بود.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر، افزود: یکی از ویژگی‌های این اثر وجود مبنای نظری روشن برای مشاوره است. سادگی و دور از پیچیدگی‌های روان‌شناسی، مسئله‌محوربودن، کارآمدی و مؤثربودن، نقشه راه بودن و قابل سنجش‌بودن از دیگر ویژگی‌های این اثر است.
 
وی با بیان اینکه مباحث این کتاب صرفا نظری نیست، گفت: در هر مرحله این فرایند، در کنار بحث نظری، دو نمونه از مباحث خانواده و رضایت از زندگی آورده شده و همه مراحل روی آنها اجرا شده است.
 
حجت‌الاسلام پسندیده با بیان اینکه، محتوای این کتاب از خلاءهای کنونی است زیرا الان فقط الگو و مدل ارائه کرده است و مخاطب خودش باید محتوا را انتخاب کند، گفت: یکی از درخواست‌های ما از مؤسسه دارالحدیث و آستان قدس این است که برای تدوین محتوا و یا دستورات (پروتکل‌ها) باید وارد میدان شویم و مسئله دیگر هم آموزش و تربیت مربیان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار